ACTIVITAT 3
A continuació hi ha un seguit de mapes on pots trobar la informació per realitzar l'activitat que et proposem més endavant. Observa amb atenció aquests mapes i a continuació llegeix el que s'exposa més avall.
• La denominació de fluxos comercials fa referència al moviment entre venedors i compradors produït pels intercanvis comercials. Aquests fluxos poden ser:
• Fluxos de matèries primeres. Els països productors no sempre consumeixen totes les matèries primeres que extreuen, però sí que les venen.
• Fluxos de productes manufacturats. El 80% dels intercanvis de productes manufacturats que es fan al món procedeixen dels països més desenvolupats.
• Fluxos de capital. Mobilitzen enormes quantitats de diners que circulen constantment per tot el món. Amb diners es poden fer préstecs bancaris, inversions, o comprar i vendre empreses o accions en borsa.
• Els fluxos d’informació s’han generalitzat amb l’aparició de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC), que permeten difondre de manera immediata la informació.
• Però, alhora, l’expansió de les noves tecnologies és molt desigual, de manera que la seva implantació depèn del grau de desenvolupament de cada país.
Amb tot el que ara sabeu, heu de realitzar la següent activitat:
Antigament quan algú volia comprar calçat, anava a l'espardenyer, que al mateix temps que venia les sabates era qui les havia produït. Segurament l'espart utilitzat havia sortit d'algun lloc pròxim, i la forma de l'espardenya la donava el mateix artesà.
Avui però tot això ha canviat i tot i que encara existeixen alguns espardenyers, la majoria de la gent de la classe porta calçat esportiu. Podríeu identificar en un mapa, el camí que ha seguit en el procés de producció? És a dir, d'on és la empresa, el lloc del qual a sorgit el capital, a on s'ha realitzat el disseny, on s'han extret les matèries primeres, a on s'ha confeccionat el producte, i finalment a on l'heu comprat. Quines rutes comercials creieu que han seguit, les pots dibuixar en un mapa del mon?
Ara un cop realitzat l'exercici reflexiona sobre el cost de producció de un sol parell de sabates com les que portes. Quant creus que podrien valer? Quantes sabates com les teves s'han de fer perquè es puguin vendre al preu que les has comprat?
Finalment debatrem a classe la coherència d'aquesta anada i vinguda de productes arreu del món.
Recordeu aquesta activitat és individual i consta de un 25% de la nota de la unitat didàctica. L'exercici està pensat per unes “bambes” esportives de “marca”. S'ha de lliurar el mapa del camí del proces de producció de les sabates esportives, i un informe explicant el procés i la reflexió.