Les activitats estan detallades en el seu apartat i s’informa de la seva modalitat en grup o individual, igual que el pes que correspon cada una d’elles en el total de la nota de la unitat didàctica (un 25% cada una)
CONCRETANT:
Objectius
didàctics:
Ens
basem amb les competències més transversals. Amb aquesta unitat
didàctica tractarem les seguents competències:
-Aprendre
a aprendre: Caldrà destinar un temps perquè l'alumnat reflexioni de
forma col·lectiva i
individual sobre el propi procés d'aprenentatge. (activitat 1).
-Autonomia
i iniciativa personal: Per fomentar la presa de decisions amb
iniciativa i creativitat es poden plantejar activitats on l'alumnat
hagi d'escollir i justificar el perquè de la seva elecció, és el
cas de l'activitat 3.
-Tractament
de la informació i competència digital: Cal utilitzar les
tecnologies de la informació com a eina per cercar i seleccionar
informació i per elaborar diverses tasques escolars. En aquest cas
totes les 4 activitats reforçen aquesta competència.
-Competència
comunicativa, lingüística i audiovisual: El llenguatge és la base
de tots els aprenentatges, en l'activitat 2 és on més destaca
aquesta competència.
-Competència
social i ciutadana: L'educació ha de promoure uns valors
humanitzadors que no excloguin cap persona ni col·lectiu. Això
implica que, en planificar les activitats, cal una aproximació
respectuosa a la diversitat personal i cultural. El tema de la unitat
didàctica fa palesa aquesta competència.
Avaluació
de les activitats:
Com
s'ha indicat al llarg de les activitats, cada una de les activitats
correspon al 25% de la nota final. La activitat 1 es realitza en
grups de 3 a 4 persones, la activitat 2 es pot escollir fer-la
individual o en grup, la 3 és individual i la 4 amb el grup-classe.
Orientacions:
La
seqüència didàctica proposada està pensada per realitzar-se
durant 6 sessions a l'aula, més el treball autònom de l'alumnat.
-
1ª sessió es dona el material a l'alumnat perquè pugui iniciar la
primera activitat.
-
2ª i 3ª sessió exposició dels grups de la primera activitat.
-
4ª sessió realització de la segona activitat.
-
5ª sessió realització de la tercera activitat.
-
6ª sessió realització de la quarta activitat.
Com
es pot observar la primera activitat està destinada perquè
l'alumnat s'especialitzi en una àrea de la unitat didàctica,
aprofundeixi en un apartat i a partir de la seva implicació expliqui
a la resta de companys el que s'ha après. D'aquesta manera plantegem
una activitat inicial en forma de “puzle” de manera que amb totes
les peces es doni el coneixement inicial necessari per afrontar la
resta d'activitats i aprofundir en el tema. No s'opta per una
activitat que posi de relleu els coneixements previs degut a la
integració de la unitat didàctica en un seguit d'activitats prèvies
(els altres blogs). En la segona activitat s'intenta que l'alumne
aprofundeixi i posi en relació el que s'ha après a partir de la
lectura del llibre la
volta al món de una armilla polar. En
l'activitat 3 és on l'alumne/a ha de demostrar que ha entès la
naturalesa del tema, a partir de l'exercici proposat es pot avaluar
el grau d'assoliment dels conceptes, i la forma de manegar-los.
Finalment, la sortida al port de Palamós te una funció pràctica,
com a forma de premi per a l'alumnat, ja que amb una sortida es pot
descobrir la utilitat d'allò que s'ha treballat, i no quedar-se
només amb els conceptes teòrics. En definitiva que el que es fa a
classe és real i no només teòric.